26.9.12

Laitteita testaillessa

Viime päivityksen jälkeen on vihdoin alkanut tapahtua aivan konkreettisia asioita ja vastauksia mieltä aikaisemmin askarruttaneisiin kysymyksiin on myös saatu. Kyllä omin silmin näkeminen ja learning-by-doing on edelleen paras tapa hankkia perusteita isojen päätösten tekemiseen. Pääsin nimittäin pari viikkoa sitten kuunteluoppilaaksi Oulun Normaalikoululla järjestettyyn keskustelutilaisuuteen, jossa pohdittiin tablet-laitteiden käyttöä "ymmärtävän, taitavan ja innostavan oppimisen saavuttamiseksi". Olipa hyödyllistä nähdä ja kuulla, miten tieto- ja viestintätekniikka on kytketty muualla opetukseen ja kuinka vaivattomasti esim. alakoululaiset käyttivät tablet-laitteita oppitunneilla. Norssin UBIKO-hanke antoi uskoa siihen, että oikeaan asiaan ollaan tvt:n opetuskäytössä suuntautumassa, samoin Oulun yliopiston mukanaolo hankkeessa.

Olen nyt muutaman viikon ajan ollut onnellinen älypuhelimen omistaja ja Oulun-tapaamisen jälkeen hankin itselleni ja yhdelle opettajistamme (tyyliin yhden innostus tarttuu muihinkin) vihdoin myös tablet-laitteen. Molempiin olen rakastunut syvästi - niin syvästi kuin laitteisiin ylipäätänsä voi rakastua! Aivot ovat viime viikkoina raksuttaneet entistä enemmän ylikierroksilla miettiessäni, mihin kaikkeen eri laitteita ja appseja voisi tunneilla (ja myös rehtorin työssä) käyttää. Mahdanko jonkin ajan kuluttua enää ollenkaan haluta käyttää perinteistä oppikirjaa, varsinkin kun esim. ruotsin yo-koe tältä syksyltä osoitti, että oppikirjatiedolla ei enää pärjää. Uskaltaisikohan sitä joku päivä alkaa tehdä omia "kirjoja" ja kelpaisivatko omat kielioppiharjoitukseni jokapäiväiseen käyttöön?? Vai tekisikö joku tuon kaiken minun puolestani ja alkaisi myydä suomalaisille lukioille suunnattuja oppikirja-appseja, joissa sisältö muuttuisi tarvittaessa vuosittain?

Illat kuluvat oikein mukavasti, kun surffailee netistä hakusanoilla "Ipad opetuksessa" tai  "sosiaalisen median opetuskäyttö" och samma på svenska and in English. Vaikka tietoa ja kokemuksia on itsellekin kertynyt vuosien varrella aivan mukavasti, paljon olisi vielä opittavaa. Kunpa löytäisi aikaa lukea kaikki kiinnostavalta näyttävä materiaali (ja sitä riittää), seuloa niistä omaan oppilaitokseen soveltuva ja saada toistenkin hyvät käytänteet jakoon opettajanhuoneessa. Sellainenkin ajatus on kieltämättä käväissyt mielessä, että pitäisikö painaa jarrua ja ajatella, että tämän hankkeen aikana tehdään hankekuvauksen mukaisesti se, mitä jo osataan ja sitten opiskellaan lisää? Ei vain taida onnistua, sillä kehitys kehittyy, eikä siltä voi ummistaa silmiään.

Tänään aloitettiin lukion langattoman verkon laajennustyöt. Parin viikon kuluttua on hankkeen käynnistysseminaari. Jospa sitä jouluksi saisi käärittyä oppilaille tavallista hulppeamman lahjapaketin.Mutta sitä ennen on suunniteltava, opiskeltava ja kouluttauduttava lisää. Onneksi kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin. Pyörä on jo keksitty.

3.9.12

Ajatuksia iPad-infon jälkeen

Viime perjantaina IlonaIT:n (http://www.ilonait.fi/_old/) Risto Korhonen piti pyynnöstämme koko koululle puolen tunnin infon tablettilaitteiden tekniikasta, sovelluksista ja opetuskäytöstä. Saimme kuulla tablettilaitteen hyvistä puolista (pieni koko, heti päällä, monipuoliset appsit ladattavissa, jokainen voi luoda omanlaisensa oppimisympäristön, helpohko hallita - ei rasita suuresti atk-tukihenkilöitä, ekologinen  jne.) Infon jälkeen ainakin muutama opiskelija näytti muuttavan mielipidettään: tablet-laite alkoi kiinnostaa kannettavaa tietokonetta enemmän. Entä sitten ne ns. huonot puolet tai käytön rajallisuus? Ehkäpä me opettajat arastelemme tabletin uutta tekniikkaa? Opimmeko käyttämään laitetta tehokkaasti? Vieko uuden opettelu energiaa, jonka voisi käyttää opetuksen kehittämiseen aivan perinteisellä tavalla? Olisiko kannettava tuttu ja turvallinen vaihtoehto? Kun on aika lentää, on ensin uskallettava hypätä.

Infon jälkeen heräsi jälleen uusia kysymyksiä. Mitä jos kotona ei ole langatonta verkkoa, toimiiko mokkula myös tabletissa? Pitäisikö laitteet saada lunastaa omaksi lukion jälkeen? Kauanko laite on käyttökelpoinen? Saavatko yhdistelmäopiskelijat oman laitteen? Tulisiko heitä varten hankkia muutama laite ja lainata niitä lukiojakson ajaksi?

Ainiovaaran koulun opettajat, joista osa opettaa meilläkin, saavat oman tablettinsa lähiaikoina. Tämä puoltaa kieltämättä ajatusta laitteiden hankkimisesta tänne lukiollekin. Olisi mukavaa, että opettajainhuoneessa olisi kaikilla sama opetusväline käytössä. Vertaistuki ja omien käyttökokemusten jakaminen eri oppiaineiden opettajien kesken voisi edistää iPadin monipuolista opetuskäyttöä. Hankehakemuksen laatimisvaiheessa ajatuksena oli kyllä hankkia nimenomaan kannettavia tietokoneita. Jos tarkoituksena kuitenkin on edistää tvt:n käyttöä opiskelussa, opetuksessa ja ohjauksessa, ei laitteella varmaan ole suurta merkitystä? Pitää varmaan kysyä tästä myös Opetushallituksen kanta. Tärkeintä on varmasti tavoitteiden toteutuminen.

Oppilaskunnan hallituksen jäsenet kävivät tänään juttusillani. He toivovat, että koulu harkitsisi Ipadien tilalta myös Mac-tietokoneiden hankintaa. Macit on hankittu ainakin rajan toisella puolella sijaitsevan Gränsälvsgymnasietin opiskelijoille ja kokemukset siellä ovat hyviä. Myös entinen tvt-opettajamme suositteli Maceja niiden nopeuden ja pitkäikäisyyden vuoksi. Kun laadin hankehakemusta, tein kustannuslaskelmat Macin hankintahinnan perusteella. Koska emme kuitenkaan saaneet koko anottua summaa, raha voi tulla Macien hankinnan esteeksi. Korvaako määrä laadun, vai voiko "halvemmalla" saada joskus myös riittävän hyvää?

Tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa. Ehkäpä asia ratkeaa kuin itsestään laitehankintojen kilpailuttamisen ja tarjousten vertailun jälkeen.